Wat onthouden mensen?

Het geheugen wordt steeds slechter de afgelopen jaren.

Het geheugen is kwetsbaar. Het kan snel vergeten. Huidige technologie helpt daar niet bij. Denk aan een smartphone of het internet, informatie is zo opgezocht. Technologie onthoudt tegenwoordig alles voor ons.

 

 

Maar het geheugen is net zo krachtig en effectief als al die technologie bij elkaar. Het is alleen zaak om het fit te houden en te zorgen dat je dingen (beter) kunt onthouden. Maar hoe? Hoe onthoud je dingen beter?

Cone of Experience van Edgar Dale:

Een belangrijk gegeven bij het kiezen van manieren, is hoe mensen onthouden.

Sprekend is het volgende rijtje.

 

We onthouden volgens Edgar Dale:

  • 10% van wat we lezen
  • 20% van wat we horen
  • 30% van wat we zien
  • 50% van wat we horen en zien
  • 70% van wat we met anderen bespreken
  • 80% van wat we evalueren en nabespreken
  • 90% van wat we anderen uitleggen

 


Cone of Experience van Edgar Dale:

Wat doe je om een training (inter)actief te maken?

Interactief leren en onthouden we dus het beste. Maar hoe doe je dat tijdens een training?

 

Voorbeelden:

Je laat deelnemers eigen inbreng leveren. Bijvoorbeeld door eigen ervaringen te laten vertellen, een spel te spelen, te discussiëren of vragen te stellen. Zorg voor een goede balans tussen het aanbieden en ervaren van de leerstof. Neem de Cone of Experience van Edgar Dale als uitgangspunt. Herhaal, speel, oefen, discussieer, geef opdrachten ..herhaal.

Geheugentesten, wat zeggen die?

Deze 3 soorten geheugentesten werden getest op woordjes die moesten worden geleerd:

1.   Een reeks woorden hardop voorlezen

2.   Woorden stilletjes voorlezen voor zichzelf

3.   Luisteren naar eigen opgenomen stem of de stem van een ander, die de woorden voorlas

 

Overduidelijke winnaar was nummer één, met 77% correct onthouden woorden.

Opvolger nummer 3 onthield 73%.

 

Grote verliezer was nummer 2, met 65%.

Er zijn diverse geheugentesten die andere waarden aangeven, globaal blijven de uitslagen gelijk.

Hoe meer activiteit er in iets onthouden gaat, hoe groter het effect. De wetenschappers noemen dat ‘the Production Effect’.

 

Oftewel: hoe meer je je best doet om iets te onthouden, hoe beter je brein onthoudt.

Lees meer: